Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları
Nefis,insanın hem ahlaki hem de biliçsel aktivitelerini oluşturan ve bedensel aktivitelerini kontrol eden, insanı insan yapan yöndür.
Ahlak döndemden döneme değişen bir şeydir.
Ahlak denilen normlar eylemlerimizi yönlendirir.
İslam ahlakı,hristiyan ahlakı,yunan ahlakı,konfüçyüsçü
ahlak,budist ahlak vs.kavramlar vardır.
Konfüçyüsçülük genel olarak bir din kabul görmesede din gibi
kabul gören görüşleri vardır.
AHLAK VE ETİK:
KELİME KÖKENLERİ: Etik yunanca “ethos” tan gelir , ahlak ise
ingilizce “morality”
Etik kavramı,ahlak kavramından daha kapsamlıdır.
Aristo 1. Öğretmen Farabi 2. Öğretmen(sani),İbni sina 3.
Öğretmen (salis)
Razi ve sokrates:ahlağı akli temele dayandırır
Platon ve el razi mutluluğa giden yol
Doğuştan gelen hayvani duygular : nefs ve nefsin üç gücü
Farabi:bilgi+eylem mutluluğa ulaştırıyorsa bilgi iyi
bilgidir.
Farabi ve İbni Sina Karahanlılar döneminde yaşamıştır.
Farabi: Bireyi topluma yararlı hale getirme (iyi vatandaş
yetiştirme-aristo)
İbn Miskeyevh :Techibul Ahlak (Ahlağın temelleri)
İbni sina : Güzel ahlaklı kişileri adet haline getirme
(alışkanlık haline getirme) Aristo
Sosyal çevrenin önemini vurgulamıştır – bandura, Vygotsky,bruner
Brunerin
vygotskyden farkı : kültür
(Vygtosky
rustur ve rus kültürü baskın bir kültür olduğundan kültürü önplana almıştır.)
İbni
sina hava kirliliği ve mikropların hastalıklara neden olduğunu söylemiş.
Öğretmenler
birbirine,özellikle velilerin yanında,öğretmenim veya hocam demeli,anne ve
babalara yani velilere ise bey,hanım denmelidir.(mesafe oluşturulmalı)
GAZALİ
Kamil,kemalet:
en üst olgunluk seviyesi
Gazaliye
göre önemli olan dini bilmek değil uygulamaktır.
Marifetullah:allaha
yaklaşmak,ulaşmak
O
mertebeye ulaşmak için nefsi yenmeli.
İmamı
gazali – Kimya-ı Saadet (nihai mutluluğun hazinesi)
Dünya
hırsı:Dünyaya bağlılık
Dört
köpek(kıskançlık,kibir,öfke,dünya hırsı) varsa kişinin kalbine iman giremez
İslamda
köpek beslemek caiz değildir.(köpek giren eve melek girmez metaforu)
İBN RÜŞD
Sanat,ahlaki
eylemler,nazari eylem için gerekir.
Muhiddyn ibnül arabi:
Endülüs
dönemi,sosyal çevre(ibni sina gibi önemini belirtmiş),nefis (nefsi denetleyen
ahlaklıdır,türk düşünürlerde ortak kavramdır),her halinde iyi niyetli ol
diyerek niyetin temiz olmasının önemine değinmiştir,
Otomatik
olarak yapmak = alışkanlık = aristo
Aristo
alışkanlık derken muhiddyn ibnül arabi otomatik kelimesini kullanmış.
İmmanuel
kantta niyete değinmiştir.
Nasiruddin Tusi
Adalet,yönetici,para.İlahi
kanunun kurucusu Allah’tır.
Mevlana
Sekine(ahlaki
olgunluk seviyesine akıl ve iradeyle ulaşma),yolu ise nefsi terbiye.
Mevlana
mesneviyi bitirdiğinde en yüksek olgunluk seviyesine ulaşmıştır bunda manevi
yoldaşı Şemsi tebrizi etkili olmuştur.
İbn Haldun
Coğrafya
kaderdir,güçlü devletler,asabiyyet bağı (dayanışma ve birlik beraberlik ve
ahlaki değerler)
Kınalızade
ali efendi
Ahlaki
alai,kanuni dönemi,ahlaki özne insan ve insanda erdemler,bu dünyadaki mutluluğa
ulaşn ahirettede mutlu olur.
Görüşleri
mevlanayla paralel.
İmamı bilgili
El
makamat,şirk tutmak,riya,kibir,kötülüğün 7 kaynağı,
Bid’at ve hurafeler,ölçü
Erzurumlu ibrahim hakkı
Marifetmane,iyi allahın hoşlandığı şeyler,kötü allahın
hoşlanmadığı şeylerdir,ahlaklı olmak allaha itaat etmekle mümkündür.Kamil insan
ve kemalet kavramını kullanmıştır.
Hor bakma:kibirli olma
Ne eylerse güzel eyler (iyilikte kötülükte allahan)
*Türk islam düşünürlerinde en önemli kavram nefs ikinci
kavram kamil insan ve kemalettir.
Muallim Naci
Tanzimat Dönemi(eski gücümüze ulaşmak,batıya yetişmek için
reformlar yapılacağı halka gülhanede ilan edildi),edeb eğitimi,Mektebi
edev,anne ve babaya karşı iyilik,doğruluk,minnettarlık.
Kendini beğenmişlik halk ve halk indinde makbuk olmayacak
derken fransız özentiliğinin ve halkı hor görmenin hoş olmadığını söyler.
(bulunduğu dönemde)
Mektepte edeb eğitimi,niyet temizliği,mekteb-i edeb
Babanzade Ahmet Naim
Muallim naciye yakın bir dönemde yaşamış
İslamın ilkeleri ahlaklı yapar kötülükten uzak tutar
Hilmi Ziya Ülken
1.meşrutiyet,2.meşrutiyet ve cumhuriyet dönemlerini görmüş.
Bilim adamlığı ve ahlaklılık ayrılmaz bir bütündür.
Ahlaklı olmayan bilim adamına güvenilmez.
Nurettin Topçu
Ahlak insan hareketlerinin metafiziğidir.
Dönemindeki din ve ahlakı ayıranlarla zıt görüştedir.
İslam ahlakı
Cemil Meriç
Döneminde batıda kapitalizm var ancak kapitalizm ahlaktan
yoksun olduğundan bunun Türk toplumuna uygun olmadığını söylemiştir.
Thomas More
Kötü düşünceler/Kötü ahlak/Devlet yıkılır
Nefs yerine tutku kelimesini kullanmıştır.
Thomas Hobbes
Ahlak için irade özgürlügü varmı diye bak
Kantta bunu geliştirmiş ve aynı şeyden bahsetmiştir.
Ahlak düşüncesi duygulara bağlıdır.
Epikürosu destekler.insana haz veren iyi,acı veren kötü
John Locke
Tabula Rasa insanın beyni boş levha,deneyimle kazanır
Epikürü destekler
David Hume
Ahlaklı olmak haz
Akıl değil duygular:hobbes
(akıl diyen sokrates idi)
j.j. rousseau
İnsan doğuştan iyidir.
Empati ve acıma eğitimde bireylere kazandırılmalıdır.
emile kitabı (emile öğrenci öğretmeni ise rousseau)
humanist(çocuklarını yetimhaneye vermesi çelişkili)
J.H. Pestalozzi
Güç ve yetilerini geliştirme,eğitimde sevginin önemi,elin
eğitimi(zihinde öğrenir elle yapar)
Kant
Ahlak literatüründe geniş yer tutar,
Özgür irade,akıl.
İyiyi seçebilme.
İnsan özgür iradesiyle davranmazsa ahlaklımı diye
anlayamayız.
OTONOMİ kanttaki anahtar kavramdır.
Herbart - irade
Karakter eğitimi
Özgürlük,insaf
İnsanın değeri bilmesiyle değil iradesiyle ölçülür
Eğitimin amacı iradedir.
Schopenhaur – merhamet ve istenç
İstenç:dürtüsel eylemler (islam düşünürleri nefs derken
batılı düşünürler farklı kelimeler kullanmış)
İstenç bencillik ve kötülüğe yol açar
İstenci merhamet ortadan kaldırır.
NİETSCHE
Böyle buyurdu
zerdüşt.
Radikal,mevcut
değerlere karşı çıktı ve hepsini yeniden tanımladı,hiççilik.
Freud
Psikanaliz,süper
ego,aşağılık duygusu,id,ego,süperego.
Süperego
ebeyn yasakları
Durkheim
Toplumsal
sorun,ahlak,kurallar,ahlaki yaptırımlar,iyi davranış ahlaki kurallara uymak,hukuka
aykırı olan ahlakada aykırıdır,seküler ahlak,okullarda dinden
bağımsız ahlak eğitimi verilmeli
Berkson-Sezgi
Kapalı ahlak zekaya dayanır
DEWEY
Atatürk
davetiyle Türkiyeye gelmiş 1.5 ay içinde okullar gezdirilmiş,Türkiye için
fikirler içeren rapor göndermiş,Köy enstitülerinin fikir babasıdır
Yapılandırmacılık
temeli pragmatizm düşünürü deweydir.
Weber- Alman,Çalışkan
Protestan
ahlakı ve kapitalizmin ruhu
Yaptığın içi
en iyi şekilde yapmak,çalışkan olmak
Çalışmak
ibadettir
Çok paraları
olsada lüks hayat yaşamaktan kaçınırlar,yatırım yaparlar.
Yorumlar
Yorum Gönder