MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN KAVRAM YANILGILARI
· OLASILIK
Olumsuz
Sonralık Etkisi (Kumarcı Yanılgısı)
Öğrenciler tahmin deneylerinde üst üste
aynı sonuç gelmesine dayanarak bir sonraki denemede önceki denemelerde
gerçekleşmeyen çıktı yönünde tahminde bulunma eğilimindelerdir.
Bu da öğrenciler henüz rastgele bir sürecin
ardışık çıktılarının bağımsız olduğuna dair bir düşünceye sahip olmadığını
göstermektedir.
ORAN ORANTI
ORAN ORANTI NEDİR?
ORAN KAVRAMI
• İki niceliği karşılaştırma
• Çarpımsal karşılaştırma
• Pi sayısının tanımında oran geçer. (İrrasyonel bir sayı ama oran )
• Rasyonel sayılardan farkı paydada 0 olabiliyor, pay ve payda tam sayı olmak zorunda değildir.
• Altın oran irrasyoneldir.
• Birimli, birimsiz oran vardır.
ORANTI KAVRAMI
• İlişkilerin ilişkisi
KAVRAM YANILGILARINI ÖNLEMEK
• Öğretmen ders planını hazırlarken kavram yanılgılarını göz önünde bulundurur.
• Nicel karşılaştırma(Oranların eşit olduğu durumların yanı sıra olmadığı durumlarıda karşılaştırma)
• Niteliklerede dikkat edilmelidir.
• Farklı bağlamlarda karşılaştırma yapılmalıdır.(Limonata yapmak, Yolu saate oranlamak gibi)
ÖRNEK 1 : Açık uçlu soru yönelterek kavram yanılgısı tespit etmeye çalışmış. Bir poşette sadece elma ve armut vardır. Poşetteki elmaların sayısının armutlara oranı 2/3’tür.Buna göre aşağıdaki yargılar hakkında ne söyleyebilirsiniz? Düşüncenizi açıkça ifade ediniz. A) Poşette toplam 5 tane meyve vardır. B) Armutların sayısı elmaların sayısından 1 fazladır. A şıkkı için yanılgılar: • 2+3=5 A şıkkı için hatalar: • 2’nin katları içinde 5 olmadığından yanlıştır. B şıkkı için yanılgılar: • 3-2=1 ÖRNEK 2 : x/2=y/3=z/4 a) x,y,z değerleri hakkında ne söyleyebilirsiniz? b) x+y hangi değerleri alabilir? Bu soruda pay ve paydanın tam sayı olması gerektiği yanılgısına düşebilir. Paya 0 yazmaktan çekinebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder