MARMARA ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERS NOTLARI FİNALE YÖNELİK
HAFTA 12
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ VE VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Veriyi toplayacağın grubu tanımla:
1) İkisinden birini seç
· Evren-örneklem seçme
· Çalışma grubu tanımlama
Eğer çalışma grubu seçtiysen genelleme yapamazsın (elde ettiğin veriler,elde ettiğin grup için geçerlidir) ancak evren örneklem genellenebilir.
Devletin bazı kurumları evrene ulaşabilir.Evrendeki bireylerin tümüne ulaşılmasına sayım denir.Evrenin sınırlı bir parçası olan nispeten daha küçük grup örneklemdir,evrene dahil çıkarım yapmamızı sağlar.
Örneklem kullanılarak elde edilen değerler : istatistik
Evrenden elde edilen parametredir.
Araştırmacı sayısı,zaman,maddi getiri götürü vs. ayarlanmalıdır.
Evrenin ortalaması,standart sapması vs. parametredir.
Evrene ulaşmak mümkün değilse evreni temsil eden küçük parça örneklemdir. Örneklemdende standart sapma gibi değerler elde edilir bunlara istatistik denir.Örneklemden evren tahmin edilmeye yani evrene genellemeye çalışılır.
Evren değeri – örneklem değeri = örneklem hatası
Evren değere ulaşamadığımız için örneklem değer seçiyoruz.Örnekleme hatasını saptamak imkansızdır.
Fakat belli başlı bir güven aralığıyla standart hatayı kullanarak örneklem hatasının alabileceği max ve min aralığı belli bir hata düzeyiyle örnekleme hatasını tahmin edebilirz.(Standart hata saptanabiliyor.)
Evren ulaşılabilir evren ve hedef evren olarak ikiye ayrılır amaç hatayı azaltmaktır. Hedef evren en soyut evrendir,ulaşılması çok zordur.Ulaşılabilir evren tanımı daha somuttur ancak onada ulaşmak çok zordur.Ulaşılabilir evren tanımlansada örneklem belirlenir. Çabamız:tanımladığımız evrene genelleme olmalıdır.
Evrenden örneklem alırken grup mu birey mi nesne mi alacağım? Buna örneklem birimi denir.
Grup:küme örnekleme örnek:4.sınıflar
Birey,nesne:eleman örnekleme örnek:ayşe ve emre
Seçkisiz ve seçkili örnekleme yöntemleri vardır.
Seçkisiz(olasılıklı):belli olasılığa göre seçilir.birinin seçilme olasılığı diğerininkini etkilemez.genelleme yapılabilir,meşakatlidir.
Seçkili-seçkisiz olmayan(olasılıksız):bir elemanın veya kümenin seçilme olasılığı diğerini etkileyebilir.nispeten kolay ama genellemesi zor.
Seçkisizlik örnekleme:temel alınan birimlerin seçilme olasılıklarının eşit olması anlamına gelir. Bağımsızlık birimlerin örnekleme seçilme durumlarının
birbirinden bağımsız olması anlamına gelir.
Seçkisizlik seçileceklerin seçilme olasılığının eşit olmasıdır
Eleman örneklemede seçkisizlik : ayşe ve alinin seçilme olasılığı eşittir.
Küme örneklemede seçkisizlik: 4/a sınıfı ve 4/b sınıfının seçilme olasılığı eşittir.
Eleman örneklemede bağımsızlık: ayşenin seçilme olasılığı alinin seçilme olasılığını etkilemez.
Küme örneklemede bağımsızlık: eğitim fakültesinin seçilme olasılığı sağlık bilimleri fakültesinin seçilme olasılığını etkilemez.
Ulaşılabilir evren marmara üni öğrencileri ise rastgele önümüze gelenlere soruyorsak bu seçkisiz midi? Seçkisiz olmayan mıdır? Cevap : seçkisiz olmayan
Seçkisiz olması için seçkisizlik ve bağımsızlık ilkelerini birlikte taşımalıdır.
Seçkisiz örneklemede rastgelelik/randomize istemeyiz çünkü örneğin kantine girdik ve kantin çok kalabalıktı en arkadaki kişiye ölçeğimizi uyguladık o sırada en öndeki kişi kalkıp gidebilir.
Seçkisiz örneklemede ölçeğin uygulanacağı katılımcıların, mekanın bilgisine sahip olmak isteriz.
Çünkü bu eşit seçilme ihtimalini arttırır.
Seçkisiz Örnekeleme Çeşitleri
1)Basit seçkisiz örnekleme: Sınıf listesinden rastgele bir isim seçtim sonra o ismi geri torbaya koydum bir daha seçim yaptım.İstediğim örneklem büyüklüğüne ulaşana kadar bu işleme devam etmeliyim. Bu örneklemenin handikapı şudur: eğitim fakültesinde bir çalışma yapıyorsam bakıyorum matematik öğretmenliğinde 200 sosyal bilgilerde 30 kişi var.
Bu handikaptan dolayı Tabakalı Örnekleme ortaya çıkmıştır.Tabakalı örneklemede alt tabaka kavramı eklenmiştir yine seçkisiz örneklemedir.
2)Tabakalı Örnekleme
Eğer
· Araştırmamızda alt grup sayısı yüksekse
· Bu alt grupların büyüklükleri arasında fazlaca fark varsa
Tabakalı örneklem kullanmamız önerilir.
Seçkisiz örneklemede olduğu gibi tabakalı örneklemedede katılımcıların seçilme olasılığı eşit ve bağımsızdır ekstra olarak tabakalı örneklemede her alt grubu temsil eden katılımcılar olması kesinleştirilmiş olur.
Evrende 1000 matematikte 100 kişi var oran %10 o zaman örneklemimde 100 kişi olacaksa 10u matematik öğretmenliğinden olmalıdır.1000 kişiden 30 sosyal öğ. Okuan varsa %3 olur. Basit örneklemede belki sosyal öğ.den kişi çıkmıycaktı ancak tabakalı örneklemede sosyal öğretmenliğinden kişi olması garantilenmiş olur.
Tanımladığımız evrene ulaşma çabasında olmalıyız.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HAFTA
14
Görüşme Tekniklerinin
Sınıflandırılması
Bireysel veya grupsal olabilir.
Görüşme öncesi görüşme formu hazırlanır.
Birinci adım :
Görüşme yapılacak grubun özellikleri,arışmanın neye hizmet edeceğine göre
dikkate alınarak görüşme formu yapılır.
Formun anlaşılır olup olmadığı denenir:Küçük bir
grupla öngörüşme yapılır.
İkinci adım: Görüşmeyi
yapmak için onam alınır. Görüşmenin takvimi ve görüşmeciler hazırlanır.
Görüşmeciler yönlendirmeden kaçınmalıdır.
Kişileri sadece anlamaya
çalışılmalı,yargılanmamalıdır,bilgilerini almak amaçlanmalı.
8-12 kişilik bir grupla odak grup görüşme yapılır.
Çekingen(hiç konuşmayan) veya fazla dışa dönük(fazla
konuşan) kişiler olması görüşmeyi zorlaştırabilir.
Bir grup bir araya gelir ve bizim sorduğumuz soruları
cevaplar.
Zaman alıcıdır.
ÖLÇEK VE ANKETLER
Tepki kategorileri,ölçek
maddeleri,katılıyorum;katılmıyorum gibi google formlarda yüzyüze olmayan hızlı
görüşme yapılabilir.
Anketlerle farklı düzeylerde bilgi toplanabilir.
Neyi ölçmek istiyorsun? Hedefin ne? Madde türü?
Katılıyorum katılmıyorum gibi mi yoksa 1-2-3-4-5-6-7 li gibimi (tepki
kategorileri nasıl?)
Yapı,kapsam geçerliliği varmı güvenilirlik kategorisindemi?
Ölçek ve anket farklı şeylerdir.
Ölçekte tutum(gizildir) ankette görüş ölçülür.
Ölçek ve anketlerde,yüz yüze yapılmıyor ve isim
yazılmıyorsa, insanların çekinme faktörü ortadan kalkar.
Bir ölçeği kullanmak istiyorsak o ölçeği geliştiren
kişiden izin alınmalıdır.
Belgesel tarama
Eski yazılar,kalıntılar,ahitler Hatta Hababam Sınıfı
filmlerinin irdelenmesi bile buna dahildir
Çizdiğin sınırın dışına çıkma,kullanacağın kaynaklara
karar ver,kaynakları gerçeğe uygunluk bakamından bak;güvenilir,zengin verilere
kolayca ulaşabilirsin bunlar avantajlarıdır.;kaynağa uygun araştırma
yapmalısın;Kullanacağın kaynağın sınırlı olması eğer kaynak yanlışsa
dezavantajdır.
HAFTA 13
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
1. Gözlem
2. Görüşme
3. Kendini-anlatma
4. Belgesel
Tarama
Bu teknikler formun yapılanmasına göre nitel ve nicel
olabilir.
Genellikle kendini anlatma nicel diğerleri nitel olur
ancak formun yapısına göre akside olabilir.
1. Veri
kaynağı: insan mı? araç mı?
2. Veri
yapısı : Sürekli değişken? Süreksiz değişken?
Kategorik?
Verinin yapısı bize veri üzerinde yapılacak
istatistiksel işlemlerin bilgisini verir.
3. Veri
toplama teknikleri : Görüşme mi,gözlem mi tekniğe göre değişir.
4. Veri
toplama araçları: veri toplama tekniğine göre
5.
Veri toplamak için takvim hazırlanır.
Güvenirlilik:tekrarlanabilirlik.
Kaynaklar:
Doğrudan
Doğrudan olmayan (Aracılı)
Sürekli:Buçuklu değer alabilir
Süreksiz:Alımsız
Bağımsız:
Bağımlı
Nitel:
Nicel:
Yargısal:
Gözlem alanındaki bireyler
sizin gözlemci olduğunuzu bilmeli (bilmezse etik değil) ancak gözlem esnasında göze çarpılmamalı
Gözlem: okula
yeni gelen öğrencilerin adaptasyon sorunun öğretmen davranışına göre
şekillenmesi
Gözlem
sınırlılığı: gözlem alanına ilk ulaştığında not alma,raporlama yapmayın!! Belli
bir zaman geçince onlar sizin varlığını unutur. Eğer direk not almaya başlarsan
konuşucak olan konuşmaz veya yanlı davranışlar gözlenebilir.
Oluşturduğumuz
görüşme formu
Yapılandırılmış
görüşme formu: evet hayır gibi cevaplar verilir,sınırlandırılmıştır.
Yarı
yapılandırılmış:evet hayır kadar sınırlı değildir
Yapılandırılmamış:
sınırsız cevap verilebilir,kendimizi özgürce ifade edebiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder