Ygs Türkçe Cümlede Anlam Testleri Analizi

1)Atasözleri
baht olmayınca başta, ne kuruda biter ne yaşta 
"kişi talihsiz olursa giriştiği hiçbir işten olumlu sonuç alamaz" anlamında kullanılan bir söz
baş nereye giderse ayak da oraya gider 
"küçükler büyüklerin izinde gider, her işte onları örnek tutarlar" anlamında kullanılan bir söz
kör ölür badem gözlü olur, kel ölür sırma saçlı olur 
"bir kimse veya bir şey yok olduğunda değer kazanır" anlamında kullanılan bir söz
kaçan balık büyük olur 
"elden kaçırılan fırsat gözde büyütülür" anlamında kullanıla söz

2)Anlama Göre Cümleler

TASARI CÜMLELERI

Tasarlanan, zihinde kurulan, proje hâlindeki olguları, eylemleri dile getiren yargılar­dır.

Örnekler:

  • 1Bu yıl turistlerin ilgisini çekerse gelecek yıl bu salondaki resimleri çoğaltıp bu­rayı küçük bir müze hâline getirmeyi düşünüyoruz.
  • 2Çevre köylerin desteğini de sağlayarak kasabamızda bir kitaplık kurmayı, ileri­de bunu genişletip bir kültür sitesi hâline getirmeyi tasarlıyorum.

    Yadsıma(İnkar Etme) Cümleleri
Gerçekleşen bir olayın veya durumun aksini iddia ederek ve olayı ya da durumu kabullenmeyerek gerçeği saklama amacı güden cümlelere yadsıma bildiren cümleler denir. İnkar etme ya da yadsıma, olan bir olayın aksini iddia ederek hareket etmektedir.
İnkar anlamında yalan, şikayet, hayıflanma gibi anlamlar da barınabilir. İnkar etmek, Türkçede yadsımak anlamındadır.
Yadsıma (İnkar) bildiren cümlelere örnekler şu şekildedir:
*Okuldaki sınıfların camlarını ben kırmadım.
*Komşuların zillerine ben basmadım.
*Ben o gün oraya hiç gitmedim.
*Ben öyle bir toplantıya katılmadım

Kanıksama Cümleleri: Bir durumu kabullenmek, benimsemek veya o duruma alışmaktır.
Kaba konuşmasına hepimiz alıştık.

HAYIFLANMA CÜMLELERI

Bİr durum karşısında üzüntü duyduğunu belirtmek, esef etmektir. Bu anlamı taşıyan CÜMLELERDE "ne yazık", "heyhat" gibi zarf veya ünlem türünden sözcüklere rastlana­bilir. Hayıflanma, kişinin kendi tutum ve davranışlarıyla ya da kendisinin de etken olabileceği durumlarla ilgilidir.

Örnekler:
  • Gençliğimde pek aklıma gelmezdi; heyhat, geçen sonbaharlar artık beni de hüzünlendiriyor.
  • Günlerin su gibi akıp gittiğini nasıl da fark etmemişiz.
  • İnsan ömrü "sevgi"yi öğrenmeye yetmiyor, yazık!
  • Kuşlar göç ediyor, ne yazık ki kış geliyor.
  • Nasıl geçti habersiz o güzelim yıllarım.
  • O güzelim kız, birkaç yılda çöküp yaşlandı.
  • Yüreğinin acısını, yılların izini taşıyordu yüzündeki derin çizgiler.
  • Zavallı adam, çocuklarını yetiştirebilmek için ne acılar çekti.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları