İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

HAWTHORONE IŞIKLANDIRMA DENEYİ -->Öğrencilerimize değerli olduğu hissini kazandırırsak onlarda her halükarda çalışırlar.

ÖĞRENCİLERİ NASIL DEĞERLİ HİSSETTİRİRİZ?

İsmiyle hitap etmek

Hitap etme şeklimiz

Çabalarını taktir etmek (ödevini yanlış yapsa bile çabalamış)

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

İNSANA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR:

HÜMANİST :İnsan onuru,kendi kararını kendi verebilme,olumlu sınıf atmosferi,öğretmen yönlendirici,öğrencinin kendini keşfetmesine yardım etmek.

DAVRANIŞÇI:İNSAN ÇEVRENİN ÜRÜNÜDÜR(iyi ya da kötü olarak dünyaya gelmez),Öğretmen sınıfı kontrol eder,ödül ceza ile yönlendirir.DAVRANIŞIN DIŞTAN KONTROLÜNE ODAKLIDIR.

PSİKOANALİTİK:Çatışma,aile,akademik konular ÖĞRETİM ODAKLI

ETKİLEŞİMCİ:birey yoktur,semboller,dil,iletişim,etkileşim,iletişimsel süreçler,çevre İLETİŞİM ODAKLI

BİLİŞSEL:kazanımlar,kişilik,düşünce,duygu,beklenti,değerler,nasıl anlarız,nasıl biliriz,nasıl düşünürüz?

SINIF YÖNETİMİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR:

DAVRANIŞIN DIŞTAN KONTROLÜ(DAVRANIŞÇI) YAKLAŞIM:Pekiştireç,ödül,ceza,istendik,istenmedik,kaygısız ortam,sönmeyi fark etmek

DAVRANIŞIN İÇTEN KONTROLÜ:

EĞİTİM MODELLERİ:GELENEKSEL,TEPKİSEL,ÖNLEMSEL,GELİŞİMSEL,BÜTÜNSEL

GELENEKSEL MODEL

Öğretmen:Aktaran kişidir

Öğrenci:Kabul eden,sorgulamayan ve ezberleyen kişilerdir

TEPKİSEL MODEL

Çok sık kullanılması öğretmenin sınıf yönetimindeki yetersizliği gösterir.

İstenmeyen durum ya da davranışın düzeltilmesi amaçlanır.

Sonuç Tepki ilişkisi(tebrik,ceza)

Düzen sağlayıcı ödül-ceza vardır,etkinlikler bireyseldir.

Zayıf yönü;her tepki kaşı tepkiyi doğurur.

Öğrencinin ters bir hareketini görünce direk öfkelenmeyin,sakin olun ve onu dinleyin mutlaka o davranışının bir nedeni vardır.

ÖNLEMSEL MODEL

Tepkisel modele gerek kalmaması için ortaya çıkmıştır.

Öğretmen sınıfta çıkabilecek sorunları öngörür ve önlem alır.

Örnek:Sınıfa arkamızı dönmemek.

GELİŞİMSEL MODEL(BİYOLOJİK,FİZİKSEL,ZİHİNSEL yani BÜTÜNSEL özellikler bu modelde vurgulanmıştır.)

4 BASAMAKLIDIR

1.BASAMAK:Öğrenciler 10 yaşına kadar okulda ne zaman ne yapması ve yapmaması gerektiğini bilir.Sınıfın kurallarını öğrenir.İlkokul dönemine denk gelir

2.BASAMAK:11-12 yaş düzene ayak uydurma dönemidir.Öğrenci dersi kendisi için değil öğretmeninin aferin demesi için çalışır.Ergenlik öncesi dönemdir öğrenci kolaylıkla öğretmenine bağlanır.Öğretmen öğrencilerine onları sevdiğini hissettirmeli ve ödevlerini yapmasının öğrencinin kendi iyiliği için olduğunu anlayabilmesini sağlayacak seviyede konuşmalıdır.Öğretmen,öğrenciye karşı seviyeli bir tutum sergilemelidir.

1.ve 2.basamaktaki öğrenciler hemcinsleriyle arkadaşlık ederler.

3.BASAMAK:13-15 yaş öğrencilerin sorgulamaya başladığı,ergenliğe girişlerin söz konusu olduğu bir dönemdir.Karşı cinsle arkadaşlık etmeye başlarlar,sınıf kurallarının nedenlerini ararlar,kendilerine söylenen sözlerden çok etkilenirler.Yüzlerinde bir sivilce çıktığında bile dünyalarını başlarına yıkıldığını hissedeler.Bu dönemdeki öğrencilerin bir değişim sürecinde oldukları bilinmeli ve hassas davranılmalıdır.Azarlanmamalı,değerli oldukları bilincine varmaları sağlanmalıdır.

4.BASAMAK:16-18 yaş arası.Öğrenciler nasıl davranıcağını bilir,kişisel tedbirlerini alırlar,sorgulayan,kuralları takip eden,uyan,kuralların neden koyulduğunu bilirler.Bu dönemde yönetim sorunları azalmıştır.Takım çalışması ve işbirliği bu dönemin özellikleridir.Bu dönemin özelliklerini taşıyan bireyler yetiştirerek,TOPLUMA birey yetiştirmiş oluruz.

BÜTÜNSELMODEL(SİSTEM YAKLAŞIMI):Tüm modellerin sentezidir.

Bir modelin sınırlılığını diğer modelle tamamlayan modeldir.

MODERN YAKLAŞIM-TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

Klasik(sadece üretim önemlidir,insanı önemsemez) Neoklasik(klasiğe tepki olarak doğmuştur,insan ve üretim önemlidir) postmodern(pek çok çeşidi vardır.)

Modern Yaklaşımlar

 5.TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

TKY'de iç müşteri ve dış müşteri vardır.

iç müşteri okuldaki herkes,dış müşteri aile ve sektördür.

Müşteri memnuniyeti üzerinde durulur.

müşteri memnuniyetinde iç müşteri ele alınmalıdır.

İç müşteri :

öğrencidir mezuniyet sonrası öğrenci istihdamı sağlanıyorsa öğrenci memnun olur.

öğretmen maaşı düzgün olursa memnun olur.

Aile okulda verilen eğitim konusunda yapıcı eleştriler yapar,yönetimde bu eleştireleri değerlendirerek esnek bir tutum sergiler.

İÇ MÜŞTERİ VE DIŞ MÜŞTERİ BİR ARAYA GELEBİLİRMİ?GELİRSE NE ZAMAN BİR ARAYA GELİR?

-veli toplantılarında

-okul aile birliği(genelde yönetime karışmayan kişiler seçildiğinden etkisiz kalır)

ANCAK İÇ MÜŞTERİ SEKTÖRLE BİR ARAYA GELEMİYOR TKY ÖĞRENCİLERİN BEKLENTİLERİNİ KARŞILAMIYOR ÇÜNKÜ BİZ ÇOCUKLARI SEKTÖRE DEĞİL ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLIYORUZ.

Öğretmen derse müdür tarafından denetlendiği için değil öğrencileri için girmelidir.

Bizi ileriye taşıyıcak olan zorlama değil bireysel tedbirler,vicdan,sorumluluk almaktır.

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE GÖNÜLLÜK ESASTIR.

Öğrenciler etkinliklere not için değil kendi istediği için katılır.

KALİTE ÇEMBERLERİ:Birlikten güç doğar,grup çalışması

Tel bağlama deneyi ---> ders esnasında dersi dinleyen öğrencilerin konuşan arkadaşlarına susun dikkatimi dağıtıyorsunuz diye uyarmaları

KLASİK-BİLİMSEL,İDEAL BROKROSİ,YÖNETİM EYLEMLERİ

NEOKLASİK:LİDERLİK ARAŞTIRMALARI

ZİHİNSEL SÜRECİN TEK BAŞINA HAREKETİ YETERLİ DEĞİLDİR HEM BİLİŞSEL HEM DUYUŞSAL HEM PSİKOMOTOR BAKMALILARDIR.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları