EĞİTİM MODELLERİ:GELENEKSEL,TEPKİSEL,ÖNLEMSEL,GELİŞİMSEL,BÜTÜNSEL

GELENEKSEL MODEL

Öğretmen:Aktaran kişidir

Öğrenci:Kabul eden,sorgulamayan ve ezberleyen kişilerdir

TEPKİSEL MODEL

Çok sık kullanılması öğretmenin sınıf yönetimindeki yetersizliği gösterir.

İstenmeyen durum ya da davranışın düzeltilmesi amaçlanır.

Sonuç Tepki ilişkisi(tebrik,ceza)

Düzen sağlayıcı ödül-ceza vardır,etkinlikler bireyseldir.

Zayıf yönü;her tepki kaşı tepkiyi doğurur.

Öğrencinin ters bir hareketini görünce direk öfkelenmeyin,sakin olun ve onu dinleyin mutlaka o davranışının bir nedeni vardır.

ÖNLEMSEL MODEL

Tepkisel modele gerek kalmaması için ortaya çıkmıştır.

Öğretmen sınıfta çıkabilecek sorunları öngörür ve önlem alır.

Örnek:Sınıfa arkamızı dönmemek.

GELİŞİMSEL MODEL(BİYOLOJİK,FİZİKSEL,ZİHİNSEL yani BÜTÜNSEL özellikler bu modelde vurgulanmıştır.)

4 BASAMAKLIDIR

1.BASAMAK:Öğrenciler 10 yaşına kadar okulda ne zaman ne yapması ve yapmaması gerektiğini bilir.Sınıfın kurallarını öğrenir.İlkokul dönemine denk gelir

2.BASAMAK:11-12 yaş düzene ayak uydurma dönemidir.Öğrenci dersi kendisi için değil öğretmeninin aferin demesi için çalışır.Ergenlik öncesi dönemdir öğrenci kolaylıkla öğretmenine bağlanır.Öğretmen öğrencilerine onları sevdiğini hissettirmeli ve ödevlerini yapmasının öğrencinin kendi iyiliği için olduğunu anlayabilmesini sağlayacak seviyede konuşmalıdır.Öğretmen,öğrenciye karşı seviyeli bir tutum sergilemelidir.

1.ve 2.basamaktaki öğrenciler hemcinsleriyle arkadaşlık ederler.

3.BASAMAK:13-15 yaş öğrencilerin sorgulamaya başladığı,ergenliğe girişlerin söz konusu olduğu bir dönemdir.Karşı cinsle arkadaşlık etmeye başlarlar,sınıf kurallarının nedenlerini ararlar,kendilerine söylenen sözlerden çok etkilenirler.Yüzlerinde bir sivilce çıktığında bile dünyalarını başlarına yıkıldığını hissedeler.Bu dönemdeki öğrencilerin bir değişim sürecinde oldukları bilinmeli ve hassas davranılmalıdır.Azarlanmamalı,değerli oldukları bilincine varmaları sağlanmalıdır.

4.BASAMAK:16-18 yaş arası.Öğrenciler nasıl davranıcağını bilir,kişisel tedbirlerini alırlar,sorgulayan,kuralları takip eden,uyan,kuralların neden koyulduğunu bilirler.Bu dönemde yönetim sorunları azalmıştır.Takım çalışması ve işbirliği bu dönemin özellikleridir.Bu dönemin özelliklerini taşıyan bireyler yetiştirerek,TOPLUMA birey yetiştirmiş oluruz.

BÜTÜNSELMODEL(SİSTEM YAKLAŞIMI):Tüm modellerin sentezidir.

Bir modelin sınırlılığını diğer modelle tamamlayan modeldir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları