Üniversite-Sınıf Yönetimi Dersi Notları

Bilimsel yönetim yaklaşımı:Taylorculuk -->klasik

eğitim değil öğretim,öğretmen aktif,öğrenci pasif

İdeal bürokrasi:herkes payına düşen görevin uzmanı olmalıdır.her öğrenci kendi öğrenmesinin uzmanıdır.

Klasik(sadece üretim önemlidir,insanı önemsemez) Neoklasik(klasiğe tepki olarak doğmuştur,insan ve üretim önemlidir) postmodern(pek çok çeşidi vardır.)

Modern Yaklaşımlar

 5.TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

TKY'de iç müşteri ve dış müşteri vardır.

iç müşteri okuldaki herkes,dış müşteri aile ve sektördür.

Müşteri memnuniyeti üzerinde durulur.

müşteri memnuniyetinde iç müşteri ele alınmalıdır.

İç müşteri :

öğrencidir mezuniyet sonrası öğrenci istihdamı sağlanıyorsa öğrenci memnun olur.

öğretmen maaşı düzgün olursa memnun olur.

Aile okulda verilen eğitim konusunda yapıcı eleştriler yapar,yönetimde bu eleştireleri değerlendirerek esnek bir tutum sergiler.

İÇ MÜŞTERİ VE DIŞ MÜŞTERİ BİR ARAYA GELEBİLİRMİ?GELİRSE NE ZAMAN BİR ARAYA GELİR?

-veli toplantılarında

-okul aile birliği(genelde yönetime karışmayan kişiler seçildiğinden etkisiz kalır)

ANCAK İÇ MÜŞTERİ SEKTÖRLE BİR ARAYA GELEMİYOR TKY ÖĞRENCİLERİN BEKLENTİLERİNİ KARŞILAMIYOR ÇÜNKÜ BİZ ÇOCUKLARI SEKTÖRE DEĞİL ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLIYORUZ.

Öğretmen derse müdür tarafından denetlendiği için değil öğrencileri için girmelidir.

Bizi ileriye taşıyıcak olan zorlama değil bireysel tedbirler,vicdan,sorumluluk almaktır.

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE GÖNÜLLÜK ESASTIR.

Öğrenciler etkinliklere not için değil kendi istediği için katılır.

KALİTE ÇEMBERLERİ:Birlikten güç doğar,grup çalışması

Modern(çağdaş) yönetim anlayışı

Toplam Kalite Yönetimi:İç müşteri,dış müşteri birlikteliği sağlanmalı;öğrenciler sınava değil sektöre yetiştirilmelidir.Okul ve aile işbiriliği içinde olmalıdır.Herkes kendi sorumluluğunu bilmelidir,Gönüllülük esastır.

Örneğin maskeyi takmazsam ceza yazılacağı için değil,takmazsam hastalık bulaşı artar diye düşünmeliyim,Öğretmen okul müdürü denetlediği için değil öğrencilerin onu beklediğini bildiği için derse girmelidir.

Önlemsel model:tepkisel modele gerek kalmadan olumsuz durumlaru başlamadan doldurmayı amaçlar.

Öğretmen sınıfta dolaşırken çıkacak sorunu öngörür ve çözer.

GELENEKSEL MODEL

Öğretmen:Aktaran kişidir

Öğrenci:Kabul eden,sorgulamayan ve ezberleyen kişilerdir

TEPKİSEL MODEL

Çok sık kullanılması öğretmenin sınıf yönetimindeki yetersizliği gösterir.

İstenmeyen durum ya da davranışın düzeltilmesi amaçlanır.

Sonuç Tepki ilişkisi(tebrik,ceza)

Düzen sağlayıcı ödül-ceza vardır,etkinlikler bireyseldir.

Zayıf yönü;her tepki kaşı tepkiyi doğurur.

Öğrencinin ters bir hareketini görünce direk öfkelenmeyin,sakin olun ve onu dinleyin mutlaka o davranışının bir nedeni vardır.

ÖNLEMSEL MODEL

Tepkisel modele gerek kalmaması için ortaya çıkmıştır.

Öğretmen sınıfta çıkabilecek sorunları öngörür ve önlem alır.

Örnek:Sınıfa arkamızı dönmemek.

GELİŞİMSEL MODEL(BİYOLOJİK,FİZİKSEL,ZİHİNSEL yani BÜTÜNSEL özellikler bu modelde vurgulanmıştır.)

4 BASAMAKLIDIR

1.BASAMAK:Öğrenciler 10 yaşına kadar okulda ne zaman ne yapması ve yapmaması gerektiğini bilir.Sınıfın kurallarını öğrenir.İlkokul dönemine denk gelir

2.BASAMAK:11-12 yaş düzene ayak uydurma dönemidir.Öğrenci dersi kendisi için değil öğretmeninin aferin demesi için çalışır.Bu dönemin özellikleri ortaokul öğretmenlerinin sınıfı yönetmesini kolaylaştırır.Ergenlik öncesi dönemdir öğrenci kolaylıkla öğretmenine bağlanır.Öğretmen öğrencilerine onları sevdiğini hissettirmeli ve ödevlerini yapmasının öğrencinin kendi iyiliği için olduğunu anlayabilmesini sağlayacak seviyede konuşmalıdır.Öğretmen,öğrenciye karşı seviyeli bir tutum sergilemelidir.

1.ve 2.basamaktaki öğrenciler hemcinsleriyle arkadaşlık ederler.

3.BASAMAK:13-15 yaş öğrencilerin sorgulamaya başladığı,ergenliğe girişlerin söz konusu olduğu bir dönemdir.Karşı cinsle arkadaşlık etmeye başlarlar,sınıf kurallarının nedenlerini ararlar,kendilerine söylenen sözlerden çok etkilenirler.Yüzlerinde bir sivilce çıktığında bile dünyalarını başlarına yıkıldığını hissedeler.Bu dönemdeki öğrencilerin bir değişim sürecinde oldukları bilinmeli ve hassas davranılmalıdır.Azarlanmamalı,değerli oldukları bilincine varmaları sağlanmalıdır.

Öğretmen ağzından çıkan her söze dikkat etmelidir,zor bir dönemdir.

4.BASAMAK:16-18 yaş arası.Öğrenciler nasıl davranıcağını bilir,kişisel tedbirlerini alırlar,sorgulayan,kuralları takip eden,uyan,kuralların neden koyulduğunu bilirler.Bu dönemde yönetim sorunları azalmıştır.Takım çalışması ve işbirliği bu dönemin özellikleridir.Bu dönemin özelliklerini taşıyan bireyler yetiştirerek,TOPLUMA birey yetiştirmiş oluruz.

BÜTÜNSELMODEL(SİSTEM YAKLAŞIMI):Tüm modellerin sentezidir.

istenen davranışa ulaşmak için istenmeyen nedenleri kaldırma

gruba olduğu kadar bireye öncelik verir.önlemseldir ama gerektiğinde tepkisel.Bir modelin sınırlılığını diğer modelle tamamlayan modeldir.

Öğretmen tüm modelleri biliyor ve kişiye,duruma göre gereken modeli kullanıyorsa bütünsel(sistem) yaklaşımına sahiptir.

Sınıf Kuralları:

Okul ve sınıf kuralları uygun olmalıdır.

Örneğin: bugün dışarda ders işliycem,tüm sınıfa hamburger ısmarlıycam.(örneğin yemek kokusu diğer sınıflara gider diğerlerininde canı çeker ve öğrenciler diğer öğretmenlerdende aynı ödüllendirmeyi bekleyecektir.)Yanlış bir uygulamadır,ödül-ceza mümkün olduğunca az olmalıdır çünkü pek çok sorunu beraberinde getirir.

Örneğin sınıf ortalaması 90 üzerinde olan sınıflar pikniğe gidecek diyen okul müdürleri var bu ortalamayı düşüren 2-3 öğrencinin sınıf tarafından hedef alınmasına sebebiyet verir.

Öğrencileri okul dışına çıkarmak tehlikeli bir durumdur.Hangi filme gidileceği,orda çıkabilecek durumlardan öğretmenin sorumlu olması vs.

2-Kurallar öğrencilerle birlikte belirlenmelidir.

3-Kurallar olumlu cümlelerle ifade edilmeli.

4-Kurallar önemli davranışları kapsamalı.

5-Kural sayısı az olmalıdır.

Yaptırımlar süpriz olmamalı,davranışının sonucunu bilmelidir.

Cezalar öğrencinin yanlışını anlamasını sağlayacak yaptırımlar olmalıdır.Tenefüse  çıkarmamakta bir cezadır.

Öğretmen merkezli disiplin modelleri:

Canter Modeli(güvengen): Ceza var,sorunu anlık çözer.

Kounin Modeli:Dalga etkisi Yaratır.Kızım sana söylüyorum gelinim sen anla şeklinde ilerler.Örneğin ayşe başarısı düşük bir öğrenci ve öğretmeni "Ayşe her sınavda üstüne koyarak ilerledi çabalarından dolayı onu takdir ediyorum" derse sınıftaki diğer öğrencilerde takdir edilmek için çabalarlar.

Ussal(mantıksal) sonuçlar rudolf dreikurs modeli:dikkat çekme,güç elde etme,öç alma ve yetesizlik gösterme sorun davranışların nedenidir.

Gordon Öğretmen etkinliği eğitimi Modeli:Kullanılması tavsiye edilen bir modeldir.Öğretmen ders anlatmanın yanı sıra öğrencilere ders çalışma alışkanlığı kazandırmaklada görevlidir.

Gerçeklik Terapisi Modeli(William Glasser):

Öğrenciler davranışlarının sorumluluğunu üstlenebilir.

Okul ve sınıfla ilgili sorunlar konusunda aile işin içine karıştırılmamalıdır

YARARLARI:

Öğrenci özerkliği ve sorumluluğu artar

SINIRLILIKLARI:

Yaklaşım öğretmenleri sınırsız biçimde hoşgörülü ve iyimser yapmaya yöneltebilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları