AHLAK VE ETİK İLE İLGİLİ GÖRÜŞLER VE EBG EĞİTİM BİLİMLERİNE GİRİŞ EĞİTİM 101

YUNAN DÜŞÜNÜRLERİ

1) SOKRATES 

Sokrates etiğin kurucusu olarak kabul edilir.

Sokrates etiği mutluluk öğretisine dayandırır. 

Sokrates'e göre erdem öğrencinin içindedir,öğretmen bu erdemi ortaya çıkaracak şekilde öğrenci eylem ve davranışını yönlendirmekle görevlidir.

2)PLATON

Platona göre idealar ölçüttür,en yüksek iyi yani mutluluk ise hedeftir.En yüksek iyiye ahlaksal yoldan ulaşılmalıdır.En yüksek iyiyi iyi ideası yani tanrı olarakta tanımlayarak teolojik bir anlam yükler.Ruhun en aşağı parçasının erdemi ölçülülük,orta parçasının erdemi cesaret,en üst parçasının erdemi ise adalettir.Platon'a göre mutluluk doğruluk ve adaletin mutsuzluk ise ölçüsüzlük ve adaletsizliğin neticesinde ortaya çıkar.

3)Aristotales

En yüksek iyi ile mutluluğu eş anlamlı olarak kullanır.Aristoteles'e göre en yüksek iyi ile mutluluk eş anlamlıdır insanı hayatta en son hedefi olan mutluluğa ulaştıracak araç ise fazilettir Aristoteles faziletlerin akli ve ahlaki olmak üzere ikiye ayrıldığını ile sürer Akli Fazilet eğitim'den oluşur ve eğitim yoluyla gelişir akla uygun hareket ahlaka uygun harekettir insan gerçek erdem'e sürekli çaba öğrenme ve uygulama ile ulaşır aristoteles'e göre biri düşünce diğeri karakter annemin olmak üzere iki tür Erdem vardır Bunlardan düşünce erdem'i daha çok eğitimle oluşur ve gelişir Bu nedenle deneyim ve zaman gerektirir karakter erdemi ise alışkanlıkla elde edilir.

4) Epiküros

Epikürosa göre hayatın amacı mutluluğa ulaşmaktır bu haz ile mümkündür.en iyi Haz en büyük kötü ise acıdır bu önermenin kanıtı için bütün canlı varlıklar varoluşlarının ilk anından başlayarak hazzı aradıklarını ve acıdan kaçtıklarını söylemek yeterlidir.Epikürosun haz tanımı: insanlar bedensel acının yoğunluğu aponia hem de ruhsal huzursuzluğun yokluğu ataraksia şeklinde açıklar.

Türk İslam Düşünürleri

El-kindi

İslam felsefesinin ilk filozofu.

Ahlak anlayışını nefis temeline dayandırır .

Ahlak nefis'in istemsiz olarak ortaya koyduğu fiillerdir.

El maturidi

İnsan aklı ahlaki eğitime ihtiyaç duyan bir yapıdadır.

Razi

İslam felsefe tarihinin ilk kapsamlı ahlak eserini


EBG

 Herhangi bir konuda bilgi birikimine sahip olmak, o konunun dinleyici veya okuyuculara aktarılması için yeterli değildir. Önemli olan, bilginin hedef kitlede kalıcı izler bırakacak şekilde aktarılabilmesidir. Bilmek, aktarabilme yeteneğinin kazanılmış olduğunu göstermez. “Bir amaca erişmek için izlenen, tutulan yol, usul, sistem. Bilimde ise belli bir sonuca erişmek için, bir plana göre izlenen yol, metot.” (TDK, 1998) olarak tanımlanan yöntem bilgisine sahip olmak ve onu yerli yerinde kullanabilmek gerekir.


EĞİTİM 101

Belli amaçlara göre yetiştirme süreci

örnek: İlköğretim matematik öğretmeni olma amacıyla yetiştirme süreci.

İstendik yönde davranış değiştirme ya da oluşturma süreci. Kasıtlı kültürleme (kültür aktarımı) da eğitimin başka bir tanımıdır.

örnek: Öğrenci 4 yıl sonunda ilköğretim kademesindeki öğrencilere matematik öğretebilme becerisi kazanacak.

Bireyin kasıtlı olarak edindiği kalıcı izlerdir.

Yaşantı: bireyin çevreyle etkileşimi (psikolojik ve fiziksel)

örneğin evde tek başımıza oturduğumuzda kendi iç dünyamızla etkileşim içindeyiz ve  bu da bir yaşantıdır.

açık ya da örtük etkinliklerin tümü davranıştır.

Davranış psikomotor,bilişsel düzeylerde


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları