Ortaokul matematik öğretim programları

 2005 sonrası davranış yerine kazanım ifadesiyle detaylı içerik paylaşılmıştır.

örüntü ve ilişkiler 2005 ten itibaren cebirin bir alt öğrenme alanı olarak yer aldığı görülür örüntü genelleme ile harfleri cebirsel ifadelerde kullanmaya başlamaları beklenir ayrıca genel terim bulunur öğrencilerin matematiksel akıl yürütme genelleme ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi programın amaçları arasındadır.

ilkokuldaki sayılar öğrenme alanındaki örüntü ve ilişkiler konusunda ortaokul cebir öğrenme alanının bir parçası olarak devam etmesi öğrencilerin aritmetikten cebire geçişini kolaylaştırabilir. Aritmetikteki yapıları genelleme cebirsel düşünceyi geliştirmek için bir yol olarak düşünülmelidir. Öğrenciler elde ettiği formüldeki genelliği fark etmelidir.

öğretmenler örüntü bulma etkinliklerinin ana amacın kural bulma olarak görmekte öğrencilerin genelleme becerisini geliştirme olduğunu fark edememektedirler. Bununla birlikte öğrenciler örüntülerdeki yapısal ilişkininde farkına varacaktır.

matematik kavramlarını günlük hayatta kullanabilme, problem çözme, matematiksel terminolojiyi kullanma gibi matematiksel okuryazarlığı kullanma.

bilginin birey için anlamlı ve yaşantısal hale getirilmesi gerekliliği bilgiyi kullanma ve üretme,bütün hayatı kapsadığı fikri,öğrencilerin günlük hayatta kullanabilmesi

öğrencilerin kendi stratejilerini oluşturmaya fırsat tanınması (sezgi),problem çözne,iletişim,akıl yürütme,matematik okuryazarlağında önemli bileşenler

5.sınıfta genelde müfredat yoğunlaştırılmış zor anlaşılan konular çıkarılmış örneğin kümeler çıkarılmamış ama kapsar alt kümedir gibi ifadeler çıkarılmış.

1990 da ortalama yerine aritmetik ortalama ifadesi kullanılmaya başlanmıştır.

(içerik detaylandırılmış ve spesifikleştirmiş)

1998 programı 5.sınıf seviyesinde: 1983te 12 basamaklıya kadar olan sayıların okunması ve yazılmasına ilişkin kazanım 9 basamaklıya kadar azaltılmış.

üs,ortalma,yüzde,faiz hesaplarına yönelik kazanımlarına yer verilmemiş.

1998de kümele,kesirlerle bölme yok oran orantı üs kavramına giriş yüzde hesapları var (1998 en detaylı programdır)

neden kesirlerle bölme kaldırılıp oran orantı kurulmuş?sadece işlem değil karşılaştırma gibi üst düzey beceri ilişkilendirme boyutuna önem verildiğini gösterir.

98 de yer alan 2005 te çıkarılan bölme işlemi 2013 te geri alınmış.

Günümüz matematik anlayışı konusu sadece 1977 de var matematik nedir niçin öğreniyoruz,matematiği nasıl öğrenmeliyiz

1998 öğretim programunda yalnızca öğrenme-öğretme durumları açıklanırken matematiğin öğretiminde imkanlar ölçüsünde teknolojiden faydalanabileceği belirtilmiş bunu dışındaki öğelerde teknolojiye atıfta bulunulmamış.2005 ve sonrasında BİT kullanımına dair program öğrelerinin birçoğunda daha ayrıntılı açıklamalar göze çarpar.

2005,2013,2017'de programın hedefleri açıklanırken teknolojiye atıf yapılmış.İçerikte BİT programın geliştirmeyi hedeflediği öğeler içinde yer almıştır.Bit en çok öğrenme öğretme yaklaşımlarında gündeme gelmiş.teknolojiden etkin bir şekilde faydalanılması tavsiye edilmiştir. BİT'e sıklıkla başvurulmış1998de hesap makinesi ve zihinden yapılan işlemlerin kontrolü odak iken 2005 2013 ve 2017de bilgisayar yazılımları ve elektronik tablolar gibi farklı araçlara bir yönelim görülmüştür.bu 3 programda çok kazanımın açıklamasında BİT atıf yapılmıl.Geometride daha fazla vurgu var diğer alanlara kıyasla.teknolojik araçların akıllıca kullanımı matematik öğretimine entegrasyonu için hangi aşamada kağıt kalem hangi aşamada BİT kullanılacağı pedagojik yaklaşımla ders kitabınada eklenmelidir.

teknolojik araçların öğrenme ortamında kullanımında uygun bir öğrenme araına dönüşebilmesi,ders kitaplarındaki etkinliklerin ve bunu uygulayavak olan öğretmenlerin benimseyeceği uygun pedagojik yaklaşımların geliştirilmesi ile mümkündür.BİT'e ölçme değerlendirme öğesi bağlamında sadece 2005te bilgi ve iletişim teknolojilerine değinildiği ancak bunun da yetersiz olduğu görülmektedir.proje olarak matematik ve teknoloji konusu verilmesi tavsiye edilmiş ancak araçlarda kullanılmamış.

2005 te somut materyal çeşitli ve kullanımı detaylı

2005 2013 psikomotor davranışlar

somut materyallere yönelik kullanımına yönelik dikkat edinilmesi gerekenlerin ortaya konduğu açıklamaların 2013 ve 2017 de olmaması eksikliktir.Çünkü kazanımın işlenişinde somut materyalin kullanılması öğretmen yetkinliğinde bağldır.bu ders kitaplarının içeriğinide etkilemektedir.

hangi materyaller?öğrenmeyi kolaylaştıracak mı?

4 öğrenme alanı var sayılar ve işlemler cebir geometri ve ölçme veri işleme olasılık 2013 te 4 süreç becerisi iletişim akıl yürütme matematiksel modelleme ilişkilendirme

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ

Eğitimde Ahlak ve Etik ders notları